Isparta Türkocağı’ndan “İran´dan Turan´a” konulu sohbet

25 Şubat 2013 21:58

Türkocakları Isparta Şubesi cuma sohbetinin konuğu Araştırmacı-Yazar Mühendis sayın Kadir Tosun, konusu ise "İran'dan Turan'a" oldu. Türkocağı konferans salonundaki sohbet 19.30 da başladı ve SDÜ Öğretim üyesi ve öğrencilerinin yogun katılımıyla 2 saat sürdü.Dünya üzerinde Türkiye'den sonra Türk'ün en fazla olduğu ülkenin İran olduğunu belirten Tosun, İran'ın nüfusu 75 milyon.Bunun 32 milyonu Türk(Azeri-Türkmen-Kaşkayi-Avşar-Karakoyunlu-Akkoyunlu-Şaksevenler), 26 milyonu Farisi,6 milyonu Kürt,5 milyonu Beluciler,4 milyonu Arap,2 milyonda Afganlar ve diğerleridir ama ne yazık ki azınlıkta olan Farısıler Ülkedeki Türk izlerini yok etmek için yoğun çaba harcamaktadırlar dedi.30 gün süren bir Türkistan gezisi sonrasında İzlenimlerini,gördüklerini slayt ve sinevizyon sunumu şeklinde Türk Milliyetçileri ile paylaştığını belirten konuk, Haç ve Umre vecibeleri gibi Köklerimizin olduğu Orta Asya ya,Türkistana Türk Milliyetçilerinin ziyarette,gezide bulunmaları gerekir diyerek Gezinin İran'dan Turan'a ayağını Fotoğraflarla süsleyerek özetle şöyle anlattı:

Uçak ile Ağrı Dağının muhteşemliğini gördükten sonra karayolu ile Doğubeyazıt'taki İshak Paşa sarayını gezdik.Akabinde Gürbulak sınır kapısından İran'a giriş yaptık.Bizi güler yüzle karşıladılar.Zira bazergan kasabasının tamamı Azeri.Türkçe tabelalar,lokantalar vb mevcut.İlk şehir Tebriz.İranın 4.büyük şehri.Buranında tamamı Türk.Karakoyunlulara,Akkoyunlulara,Safevilere başkentlik yapmış.Bütün tarihi eserler Türklerin.Tebriz kalesi,Gök mescit,Şah gölü,Kaçar hanedanlık sarayı,Kapalı çarşı gezdiğimiz yerler arasında.6saatlik yolculuk sonrası Hemadan'a ulaştık.Buranında tamamı Akkoyunlu ve Karakoyunlu yani Türk ama benliklerini kaybedip Farisileşmişler.Yaşlılar Türkçe bilip konuşabiliyor.Hamedan'da ünlü Türk bilgini Tıpbın babası İbni Sina türbesi ve külliyesi mevcut.Yol bizi Başkent Tahran'a götürdü.12 milyonluk şehirde Azatlık meydanı,Gülistan sarayı,Arkeoloji müzesi iz bırakan eserler.Selçuklu'ya başkentlik yapan Rey şehrindeki gezimiz sonrası tekrar Tahran'a döndük.Ertesi gün İsfahandayız. Selçuklulara ve Safevilere başkentlik yapmış güzel bir şehir ama tamamı Türk yapımı olan eserlerin isimleri değiştirilerek Türk izleri silinmeye çalışılmış.Nakşı Cihan meydanı,Melikşah ve Nizamül mülk külliyesi  muhteşem eserler.Yol üstünde Şiraz'ı geziyoruz.İran bizim komşumuzdur.İnsanları sıcak kanlıdır.Güvenli  bir ülke.Yemekleri bol ve ucuz olup bize yakın.Yolları düzgün,Otelleri temiz.Gidip görülmesi gereken bir bölge. İrandan ayrılıp uçak ile Tacikistan'a geçtik.Taciklerin üçte biri Türk.Türkçe konuşuyorlar.Burada ilk ziyaret ettiğimiz yer Enver Paşa'nın mezarı.Bunun için çok zorlu yolculuk sonrası Kulop-Havalinke üzerinden Ulu Pamir dağlarının eteklerinde olan  Belcivan'a bağlı Çeğen tepesine ulaşıyoruz.Mezarı başında kur'an okuyup fatiha gönderdik.Kurban kesip dağıttık.Hatıra olsun diye mezarından bir miktar toprak aldık.Enver Paşanın kemikleri Hemşehriniz Süleyman Demirel'in Cumhurbaşkanı olduğu dönemde Türkiye'ye getirilerek İstanbul Abideyi Hürriyet tepesinde Devlet töreni ile toprağa verilmiş.Ama eti,saçı,tırnakları hala çeğen tepesinde ve burası onun makamı.Tacikler" Keşke götürmeseydiniz Enver paşa Ruslara karşı mücadele eden,bizleri bağımsızlığa kavuşturmaya çalışan bizimde Kahramanımızdı" demekteler.

2 saatlik bir görsel sunumla izleyenleri Türkistan gezisine çıkaran Tosun soru,cevap ve katkıların ardından proğramını sonlandırdı.Haftaya SDÜ Öğretim görevlisi sayın Turgut Ermumcu'nun sohbet konuğu olduğu ve sohbetin saat 20.00 de başlayacağı duyuruldu.

Bu haber 886 kez okunmuştur.